“İlahi “ i
harfinin üstünde “â” şapka işareti varsa: mukaddes artı dini şiirler ve dini müzik
anlamında yoksa “şaşma” anlamında kullanılır ve isimlerin önüne getirilir.
İlahi çocuk! Nasıl yaptın bunu? Gibi… Bu işaretler okunurken anlamayı ve doğru
telaffuz etmeyi kolaylaştırırdı. Çok yetenekli bir millet olduğumuz için
işaretler olmadığı halde doğru konuşup anlayabiliyoruz çok şükür. “Hala seni
bekliyorum.” ile babamızın kız kardeşi olan “Hala”yı ayırmamız gibi… Zekânın J doğru ile yanlışı ayırabilme
becerisi olduğunu düşünüyorum. Kafası çalışmayan insan uzaktan kumandalı
televizyon gibidir. Kumandaya basarsanız ekran görünür. Bunun anlamı izleyenin
kafası da çalışmaya başlayacaktır diye sakın umutlanmayın. Ekran neyi sunarsa o
bir güzel afiyetle yer. Kafası çalışan alt yazısında mantıklı bir şeyler
aramaya başlar. Birinci tip insanın öğrenmesi süreç değil ezberdir. Söyleneni
mantık olarak değil emir olarak algılar. Amerikan dershanelerinin birinden
yetişkin bir kız öğrenci geldi. Meraklı olduğum için :” Nasıl bir uygulama
yapılıyor?” Diye sordum. “Bir ay bilgisayarın önünde oturuyorsunuz sonra gelip
sizi sınav yapıyorlar. Başaramazsanız yeniden aynı konuları çalışıyorsunuz
sonra yine sınav. “ Peki, ne oldu da sen bana gelme ihtiyacını duydun? Diye
sorduğumda “ Yabancı bir hoca gelmiş İngilizcede önsözcük olarak kullanılan “a”
harfini “e “diye telaffuz etmiş ve bu
yüzde hoca da “a” olacak demiş. Doğal olarak her bilmeyen gibi sınıfta kalmış L… Oraya sorgusuz sualsiz
oturabildiğine göre olacaklara razıydın, değil mi? dediğimde “Evet” dedi. Ben
de ona: “Sabırlı ol ve çalışmaya devam et sonunda mutlaka öğrenirsin.” Dedim. O
İngilizce’yi sandı oysa ben nasıl kandırıdıldığını anlayacağını ima etmiştim…
Yorumlar
Yorum Gönder